
Antonomasie
Merkverwatering of antonomasie is wanneer de merknaam van een voorwerp of product na een tijd gebruikt wordt om alle soortgelijke producten aan te duiden. Dit komt vaak voor als dat ene merk overheerst op de markt en de meerderheid van de mensen dus producten van dat merk gebruikt. Na een tijd zien andere bedrijven dat het een handig gebruiksvoorwerp is en gaan het ook verkopen. In de spreektaal blijft wel de merknaam van het eerste bedrijf hangen en gebruikt men dat om al de soortgelijke producten aan te duiden. Andere bekende voorbeelden van antonomasie zijn labello, aspirine, barbie...Eponiem

Een ander voorbeeld is de zeppelin. Een Duitse graaf Ferdinand von Zeppelin had een droom om te kunnen vliegen met een bestuurbaar luchtschip. Deze droom komt uit, want in 1900 vliegt de eerste sigaarvormige ballon door de lucht. Uiteindelijk heeft men meer dan 100 zeppelins gebouwd en gebruikt voor verschillende doelen.
En wie heeft nog niet gehoord van brailleschrift? Braille is soort geschrift dat speciaal ontwikkeld is voor blinden. De Fransman Louis Braille, die zelf blind was geworden op driejarige leeftijd, ontwikkelde en perfectioneerde het geschrift.
Antonomasie en eponiemen zijn zo geïntegreerd in onze taal dat wij er niet eens meer over nadenken. Toch vind ik het wel leuk om te weten waar de namen vandaan komen.
Reacties
Een reactie posten